Přeskočit navigaci

Měsíc duben

1935-7.4.
Příjezd pplk. Drecquea, francouzského poradce pro výstavbu opevnění.

1935-12.4.
Definitivní průzkum trasy budoucího opevnění na Ostravsku.

1935-16.4.
Určena organizace ředitelství opevňovacích prací.

1935-18.4.
Utvořena první dvě ženijní skupinová velitelství pro výstavbu těžkého opevnění v ČSR přetvořená z dosavadních opevňovacích skupin.

1935-25.4.
Schválena trasa těžkého opevnění na Ostravsku náčelníkem hlavního štábu.

1935-30.4.
Návštěva osmi čs. důstojníků v čele s generálem Husárkem a Štěpánkem v opevněném sektoru Štrasburk Maginotovy linie.

1936-1.4. až 6.4.
V terénu vytyčeny objekty tvrzí Berghöhe, Baudenkoppe, Adam a Hanička.

1937-21.4.
Vytyčena tvrz Stachelberg.

1937-22.4.
Vytyčena tvrz Dobrošov.

1938-15.4.
Zahájeno vyzbrojování opevnění v úseku Náchod.

Pramen:
Ota Holub:
Zrazené pevnosti,
Praha 1982
Armyshop
www.top-armyshop.cz

Popis a seznam tvrzových objektů

Vchodový objekt MO-41 "Nad valchou"

Na rozdíl od francouzské koncepce z níž částečně ŘOP vycházelo, zajišťoval vstup do podzemí československý tvrzí pouze jediný tzv. vchodový objekt, postavený jako ostatní tvrzové sruby v Vchodový objekt MO-41 nejsilnější IV. třídě odolnosti. Tento objekt je umístěný na odvrácené straně svahu směrem do vnitrozemí, aby byl tak lépe uchráněn před přímým nepřátelským ostřelováním. Z objektu vyčnívala pouze přední část s vjezdem do podzemí, vchodem pro posádku, střílnami a dvěma pancéřovými zvony.Zbytek byl zapuštěn ve svahu. K jeho výzbroji náležely dva lehké kulomety vz. 26 v kopulích a dva 4,7 cm kasematní kanóny vz. 36 pod betonem. Tyto zbraně chránily především bezprostřední okolí vchodu a měly rovněž kontrolovat přístupovou komunikaci Háj - Hrabyně.

Vstup do nitra podzemí celé tvrze zabezpečovala čtyři metry široká mřížová vrata, dále vysouvací pancéřová vrata a ještě plynotěsná vrata. Za těmito vraty se nalézal prostor, kde se střelivo a proviant překládalo z nákladních automobilů na manipulační vozíky úzkorozchodné železnice a rozváželo se následně do podzemních skladišť. Byl zde také nasáván vzduch pro centrální filtrovnu, zajišťující přívod čerstvého vzduchu do hlubin tvrze. K objektu vedla příjezdová (zásobovací) cesta, napojená na veřejnou silnici.